Marco Roelofs

WORDS & MUSIC

biografie

Marco Roelofs, portet 1-6-2010

Vrij voor publicatie, mits naamsvermelding John Klijnen. Klik op de foto voor een groter bestand.

Marco Roelofs (Horst, 19 juli 1974) zingt, componeert, schrijft songteksten, presenteert, acteert en is geschoold journalist en theatermaker.

Als ADHD-kleuter zag hij op TV punkicoon Iggy Pop het decor van Avro’s TopPop aan gruzelementen slaan en volgens moeder Roelofs zei het mannetje toen vastberaden: “mama, dát wil ik ook later!”.Toch was het Tv-debuut van Roelofs allesbehalve brutaal. Op 10-jarige leeftijd vertolkt hij in de KRO Mini Playbackshow van Hennie Huisman een lied van cabaretier Robert Paul.

ZANGER & GITARIST

In 1989 ontdekt puber Marco  de punkmuziek. Samen met drie vrienden start hij de band HEIDEROOSJES. Dit viertal kenmerkt zich door de hyperenergieke live optredens in zalen en op grote festivals als PINKPOP (4x), LOWLANDS (6x), PARKPOP, PUKKELPOP (4x) en ROCK WERCHTER (3x). Maar Heideroosjes beperkt zich niet tot de Benelux en speelt –met dank aan een platencontract bij het Amerikaanse label Epitaph– bijna 1500 shows. In 2004 ontvangt de groep een EDISON. Samen met genregrootheden als THE MISFITS, PENNYWISE en THE OFFSPRING tourt het viertal de hele wereld af. Van Engeland tot Japan, van Spanje tot  de Verenigde Staten en van Zuid-Afrika tot Bosnië. You name it…   Nadat Heideroosjes stoppen in 2012 pauzeert de muzikant in Marco. Maar in 2015 formeert hij een nieuwe Nederlandstalige rockband genaamd STAVAST waarmee hij één plaat maakt voor platenlabel V2. In 2019 keert Marco terug met Heideroosjes voor een reeks uitverkochte ’30 years Heideroosjes’ concerten in oa Paradiso.

COMPONIST & TEKSTDICHTER

Als lid van de Heideroosjes componeert Marco  negen studioalbums en schrijft teksten voor meer dan 140 liedjes van de band.  Het meest succesvolle album ‘FIFI’ staat meer dan een half jaar in de Album Top 100. In totaal gaan er een paar honderdduizend albums van Heideroosjes over de toonbank.

Als componist en tekstschrijver werkt Marco niet alleen samen met Heideroosjes maar ook met Hennie Vrienten (Doe Maar), Barry Hay (Golden Earring), Jack Poels (Rowwen Heze), Zoli Teglas (Ignite), de Vlaamse komiek Urbanus, de vaste pianist van Toon Hermans (Erik Vlasblom) en  met het vermaarde Metropole Orkest.   

In 2004 ontvangt Roelofs met zijn band Heideroosjes de hoogste Nederlandse muziekonderscheiding, de EDISON.

JOURNALIST & PRESENTATOR

Wanneer de samenwerkende omroepen NPS/VARA/VPRO eind jaren negentig lucht krijgen van Marco’s journalistieke opleiding aan de Hogeschool Tilburg wordt hij gevraagd als TV-presentator voor de live-uitzendingen rondom Pinkpop. Een taak die hij ruim negen jaar zal invullen. Marco presenteert sfeerverslagen en doet live interviews met bands zoals RAMMSTEIN, PLACEBO en JUNKIE XL.

Daarnaast doet hij losse presentaties voor onder meer het Parkpop Festival in Den Haag. Ook presenteert hij de jongerentalentenjacht Kunstbende. En uiteraard blijft Roelofs schrijven. “Omdat het moét” zei hij vaker in interviews. Verschillende bladen waaronder NIEUWE REVU, HP/DE TIJD en MUSIC MAKER publiceren verslagen van zijn hand.

In 2018 is Marco te zien als presentator in de Nederlandse versie van het TV programma ‘INK MASTER’. Hij maakt presenteert twee seizoenen van acht afleveringen die worden uitgezonden op MTV/SPIKE

THEATERMAKER EN ACTEUR

In 2005 besluit Marco zich creatief te verbreden en doet toelatingsexamen voor de kleinkunstacademie. Daar ontwikkelt hij zich als theatermaker en acteur. Zo is Marco te zien in de musical ‘Scrooge’ (met John Leddy in de hoofdrol).

Ondertussen ontwikkelen de Heideroosjes een theatershow waarbij niet de muziek maar cabareteske-teksten de hoofdrol spelen. De regie van deze voorstelling (die in bijna 100 theaters wordt opgevoerd) is in handen van Minou Bosua (De Bloeiende Maagden) en Martin van Waardenberg (Waardenberg & De Jong).

In het najaar van 2012 start Marco met met zijn eerste solo-theatertour. Deze mengeling van cabaret en kleine muzikale liedjes draagt dezelfde titel als zijn eerste boek; KAAL. De tournee verloopt succesvol, krijgt een reprise en trekt door meer dan 60 steden in Nederland en België. Een jaar later in 2014 schrijft Marco zijn tweede avondvullende theatershow met als titel ‘RAMKOERS’. Deze geëngageerde muzikale voorstelling krijgt een 4 uit 5 sterren recensie in Dagblad De Limburger en de krant TROUW spreekt van “mooie liedjes en verhalen” die “recht voor zijn raap” gebracht worden.

SCHRIJVER

In 2012 verschijnt Marco’s eerste boek ‘KAAL’ (Uitgeverij De Bezige Bij/Thomas Rap). Zijn debuut mag zich verheugen op lovende kritieken uit verschillende mediakanalen. TV-presentator Jeroen Pauw spreekt van “een heerlijk, lekker leesbaar boek”, muziekblad OOR noemt het werk “zóveel meer dan een bandbiografie. Roelofs spaart zichzelf niet”. Dagblad METRO geeft 4 uit 5 sterren en de Veronica Gids vindt Marco’s debuut een “verdomd eerlijk boek”. Drie weken na verschijnen gaat ‘KAAL’ in tweede druk en snel daarna in derde druk.

CREATIEVE MANAGER

Marco is zich altijd blijven bemoeien met het management en de marketingzaken van Heideroosjes. Zijn  –op eerste oor soms maffe- ideëen  genereren uiteindelijk vaak succes.

Zo was er het ‘Rode T-Shirt Concert’ in Paradiso Amsterdam. Hier mocht iedere Heideroosjes supporter die een rood t-shirt droeg gratis naar binnen. Het leverde een uitverkocht Paradiso en veel media-aandacht op. Muziekzender TMF nam het concert op en zond het uit.

Ook het idee om een lied op te nemen met de toenmalige burgemeester van Maastricht, Gerd Leers, deed in eerste instantie wenkbrauwen fronsen.  Leers voorstond –in weerwil van zijn partij het CDA- een regulering van softdrugs. Dus vroeg Roelofs hem of hij zijn statement wou rappen in een nummer van Heideroosjes. Zo geschiedde en het nieuws van de zingende de burgemeester haalde zelfs Engelse kranten als The Guardian.

Ook buiten Heideroosjes weet Marco op een creatieve manier zijn standpunt voor het voetlicht te krijgen. Toen enkele jaren geleden de evenementenhal in zijn geboorteplaats Horst afgebroken dreigde te worden, verzon hij een éénmansactie.

Roelofs liet één shirt maken met de tekst “Mérthal Mot Blieve” en droeg dat op televisie tijdens zijn werk als presentator op NED3. Mede hierdoor ontstond een lokaal debat én een run op het shirt (meer dan 1000 Horstenaren schaften het tegen inkoopsprijs aan). Eindresultaat; de hal bleef.

Sinds november 2015 is Marco ook actief als boeker bij één van de oudste popzalen van Nederland; De Effenaar in Eindhoven.

Voor afzonderlijke items zie ook: